woensdag 8 juli 2009

de glaarsde 1

in grond is de gelaarsde kat 

een heel ampetante kat
omdat
normaal gezien, het woord "gelaarsd", als ge da hoort,
de meeste mensen denken dan otomatisch aan iet aantrekkelyk
rijlaarzen
mensen met een gezonde verbeelding zien misschien zelfs al
een rijzweepke voor hun ogen weg en weer kletsen
of ge kunt ook denken aan de gelaarsde kat, hoe dat dat in tengels is
ik weet ni of hier mensen zijn die tengels Kunnen
de gelaarsde kat in tengels
pussy in boots
wat ons dan vanzelf weer bij de uitdrukking brengt
to eat pussy
poes eten
dus da zijn toch allemaal toffe dinges
terwijl in de praktijk is dat direct al den eersten tegenvaller
den eersten anticlimax
sorry daarvoor
dat is een beetje een kouwen douche
maar in de realiteit draagt die gelaarsde kat niks geen witte glimmende botinnekes met hoge hakken
in de realiteit heeft die gelaarsde kat vier katjouë botten aan
toch zeker als het heeft geregend
dus vandaar dak zeg, das een beetje een kouwen douche
en da maakt die kat eigenlijk opmerkelijk antipathiek.
de meeste beesten kan da ni schelen waar voor weer dat het is
die lopen even gaarne door de motregen als door het zonneke
die hun jachtinstinkt blaast die dat in
daar loopt er een muis
met in z'ne mond een blok kees waar dak heel den dag aan gewerkt heb
normale beesten vlammen daarachter
en dan maakt da ni uit of het regent, dan mag het waaien
terwijl die gelaarsde kat, dat is zo'n verwaand creatuur
da wordt pas wakker meestal pas rond een uur of elf in de middag
het eerste dat dat doe als da wakker wordt
nog voor da uit zijne slaapzak komt
ik zal nu ni zeggen; da steekt direct ne sigaret op
maar da wil toch eerst is door het venster kijken
zien wa weer dat het is
en als da ni naar meneerke zijn goesting is (smak smak)
dan krabt da met zijn pootje tegen de deur onder de gootsteen
enfin onder de pompbak, onder het aanrecht
en dan bliijft da miauw zeggen,
totdat ge die vier katjouë botten daaruit tevoorschijn tovert.
dus in grond is da onuitstaanbaar.
en daarom, omdat die gelaarsde kat zo'n flauw beest is waar da ge niks mee te maken wilt hebben,
kreeg ik telefoon van een toneelkring dak hier nu ni bij naam gaan noemen
enfin die belde ni naar mij maar die twitterde naar mij
om te vragen of ik die rol, van de gelaarsde kat, op mij wilde nemen
in een toneelstuk -
de première was al binnen vijf, zes weken;
eerst hadden ze daar een actrice voor geëngageerd
nadine van den abeele, de zus van de ni zo heel onbekende actrice ilse van den abeele
die ooit nog heeft meegespeeld in familie
maar toen dat die besefte, shit, die gelaarsde kat, die is totaal ni geil,
die is contraproductief voor mijn carrière
had die haar kandidatuur op de valreep terug ingetrokken,
dus hadden die naar mij getwitterd: wilde die vervangen.
en zo kwam het dat ik
in de kokend hete zomer van 1996
totaal gestresseerd voorover gebogen zat boven mijn schrijftafeltje
met ineens die première in het vooruitzicht
das het nadeel aan twitteren, da ge voorda ge het weet ineens met zo'ne deadline zit...
da was een superstresserende zomer
ons vader lag op sterven
ons moeder lag op sterven
die waren al jarenlang gescheiden, toch lagen die samen op sterven
elks in zijn eigen bed,
mijne schoonbroer lag bijna op sterven
die besefte da zelf nog ni, maar iedereen zei da,
enfin, da was een van de zwaarste zomers van m'n leven...

Geen opmerkingen: