zondag 21 november 2010

nocturne - 21 november 2010


de "oot kwisien"-reeks zit erop voor dit jaar. de voorbye week deden we op zeven dagen tyd maar liefst negen optredens op ry. toch zat er geen enkele keer zoiets als "de klad" in, in tegendeel; daarjuist in diegem zelfs met een topprestatie geëindigd. we blyven maar groeien en beter worden. maar nu is het er dus meê gedaan voorlopig. ik heb er nét genoeg meê verdiend om hier in huis myn nieve stookketel af te betalen, welk apparaat geen overbodige luxe nu de kerstdagen naderen...
    morgen direct naar veerle malschaert te gent, aanstaande donderdag hebben we een soort showcase voor afgevaardigden van culturele centra, maar we hebben nog niéts, totààl niets, en vooral is veerle ook niet capabel om te werken, die is nog geen drie weken geleden bevallen. eigenlyk wou die arme prinses verlof nemen, maar erg genoeg heb ik toch aangedrongen om toch meê naar die presentatie te komen, al ware het slechts om ons te bewyzen dat ze nog leeft...
    tot zoverre, o vitalski-bloggers, het jachtige bestaan van deze melancholische hofnar. het is duur mediteren, these days.
    bart zei daarstraks: zet eens op uw blog "ik stop ermeê," en stop er dan echt eens meê, om te zien hoe men reageert. ik zal nu niet stoppen maar ik zou wel eens graag een applaus krygen voor deze arbeid. anderzyds: vroeger hield ik een dagboek by, iédere dag; dat was net zo hard werken, maar daarnaar keek niémand om, die schriftjes liggen vergeeld hier in myn lade...
    dit hier over myn taalgebruik: vorig jaar wees guido belcanto my erop dat ik in myn conference voor hem, een woord gebruikte dat niet bestaat, namelyk "gereedschapsgerief". daarmeê zeg je twee keer hetzelfde, maar ik was my daar niet van bewust. vanmiddag wezen bart van loo en het istvanologisch centrum my op een gelykaardig soort taalmisbruik: het woord "slaapkussen", hetwelk ik al myn ganse leven gebruik, schynt evenééns een vitalskiologisme. toch wel heel raar, ik doe dat niet expres, zelfs ben ik my er dus niet van bewust. ik zocht het daarjuist dan ook op in Van Dale, en ik moet zeggen: het feit dat "slaapkussen" inderdaad écht niét bestaat, is ook wel een tégenvaller - hoe arm onze taal dan, zeg! niet ieder kussen dient om meê te slapen, je hebt ook zitkussens en oorkussens en zo. dus, all hail: voer het woord slaapkussen officieel in, a.u.b.!!
    vitalski salutes you.

6 opmerkingen:

granny M zei

Applaus ? Een staande ovatie !!

Dirk Turpin zei

bis, bis

Frits zei

Vitalski's woordgebruik kleurt de dag! *smile*

jurgen zei

hoera voor de vital skiblog!

Dirk zei

OOt Kwisien was fijn om in beeld te brengen, ik deed een van de hele vroege ... http://picasaweb.google.com/dcornelis/2010OotKwisienLiterair#

En euh ik zeg al heel mijn leven kopkussen tegen een kussen. Dat is iets oostvlaams denk ik.

D.

Vitalski zei

zo zeg ik ook 'voorkop'