vrijdag 31 december 2010

state of being - - - 31 december 2010




januari gaat trouwens een moeilyke maand voor me worden. eerst doe ik myn ry-examen. op voorhand weet ik reeds, o lezers, dat ik dat examen nooit van de eerste keer ga halen. wel zou ik probleemloos tot in mongolië geraken met de wagen, gisteren heb ik namelyk bewezen, zelfs met een Kia een besneeuwde helling te kunnen beklimmen, doch hoe vlotter ik ryd, hoe minder ik my nog herinner van de precieze verkeersregels. mag je, zuiver wettelyk gezien, een kilometer lang achteruit ryden? et cetera... uitgerekend vanmiddag is er in myn beruchte geboortedorp, vosselaar achter de konynenberg, een tachtigjarige vrouw aangereden, tweemaal na mekaar zelfs; een groot onheil voor allen, wy messentrekkers ("messentrekker", zo wordt een inwoner uit vosselaar genoemd. zoals mechelenaren muggenbluzzers noemen en zo, zodus...)
    meteen na dat ry-examen, ook nog in januari 2011, moet ik, willen of niet, met een pyjama onder de arm naar het lierse gasthuis, het heilig hartziekenhuis, met name voor een tandheelkundige operatie die een volle tien uur gaat voortduren. ik ga daar helemaal bewusteloos voor worden gespoten. de dokter wist my op het hart te drukken dat ik hierdoor tenminste drie dagen werkonbekwaam ga zyn, - maar: wie zegt zelfs dat ik, überhaupt, nog ga wakker worden, uit die narcose? slechts één procent blyft er insteken, zei de dokter - maar: in dat soort statistieken bén ik meestal die ene procent. (bart van loo haalde voor my het woord "pechvogel" onlangs vanonder het stof. ferm van hem. zo wil ik à propos wel eens een novelle proberen te schryven, met die werktitel:"de pechvogel". er mogen in dat boek dan de gehele tyd vanalle lollige dingen gebeuren, die titel op zich, "de pechvogel", zal daar dan permanent zyn dreiging over neêrwerpen, hihi...)
    tussen die auto-examens en die mond-operaties door doe ik, ook in de maand van januari, een erg uitgebreide serie woonkamer- en/of cluboptredens met "de gelaarsde kat", welk meesterwerk begin februari in première gaat, en dat is tof, maar ook mega-stress en folterpyn. niét voor het stuk zelf, want dat is klaar (reeds vyftig keer ge-try-out), maar voor de gehele, omslachtige, organisatorische rompslomp die ermeê is verweven per noodzaak. gordynen ophangen, kwaad worden op techniekers, afficheerders opbellen, vroeger opstaan om te trachten de melkboer te betrappen, et cetera.
   op 26 januari is er myn 40e verjaardagsfeestje in het stadhuis - behalve leuk toch ook vooral griezelig.
    en de maand daarna, theoretisch gezien de zesde februari, komt myn geniale dochter ter wereld: de rondborstige molly. aangezien dat kind zo flink volgroeid is tot dusver, kan zy echter, als ze wil, ook reeds in de loop van januari tevoorschyn zwemmen. en we gaan het doen zonder vroedvrouw of dokter, gewoon hier by me thuis. "ik zal alles zelf doen," zei ik tegen luv onlangs. "val jy maar flauw, ik doe alles,"- dat is nu de afspraak. maar nu het dichterby gekomen is, wor ik toch zenuwachtig. waar, om te beginnen, moet ik die kleine vasthouden? moet ik door luv heengrypen, en wel net tot zolang totdat ik molly haar schoudertjes beet heb? en wat dan? gewoon keihard doorsnokken, met één ruk er helemaal uit, of juist byna niet bewegen, alleen maar lieve dingetjes zeggen tot ze zelf komt? en wat, o nee!!...,- wat als er tydens de bevalling ineens volk aan de deur staat? niet opendoen, zeggen jullie - maar: da's ook hard. want je bent toch altyd nieuwsgierig...

2 opmerkingen:

Dirk Turpin zei

die tandingreep is toch niet tussen 10/1 en 13/1, want de 14e januari moet je scherp staan voor je optreden in Kapellen!

Vitalski zei

nee, maar wel van 9 tot 12!!