Vital Baeken, beter bekend onder zijn artiestennaam Vitalski werd geboren in Turnhout, maar groeide op in Vosselaar. Als kind ging hij dikwijls naar de Turnhoutse bibliotheek. 'Zo rond mijn dertiende heb ik systematisch stripverhalen en boeken over dinosaurussen gestolen uit de bibliotheek van Turnhout. Dat ging er namelijk heel gemakkelijk. Juist omdat het zo gemakkelijk was, liep dat na een tijd ook wat uit de hand. Eerst steel je een boek, maar na een tijd worden dat bijna hele dozen met boeken.' Eén specifieke diefstal kan Vitalski zich nog heel goed herinneren. 'Ik was naar de bib gegaan met een grote postbodetas. Daarin laadde ik een zestal boeken over dinosaurussen. Ik vergat de tas in de foyer van de bibliotheek. Omdat ik die tas niet durfde te gaan halen, heb ik toen mijn vader laten bellen: 'Is het mogelijk dat mijn zoon zijn boeken heeft laten liggen?' De bibliothecaris antwoordde positief en ik ben dus mijn boeken gaan halen. Eigenlijk heeft de bibliotheek mij zelfs geholpen bij deze diefstal.' Schepen van Cultuur Eric Vos (CD&V) kan er een beetje om lachen. 'Vroeger gebeurde het inderdaad wel eens dat iemand een boek niet terugbracht. Nu hebben we toch al twintig jaar een geautomatiseerd systeem, waardoor diefstallen bijna niet meer mogelijk zijn.' Wanneer iemand het materiaal niet tijdig terugbrengt, krijgt die persoon vier aanmaningsbrieven. Als daar niet op wordt gereageerd, wordt niets meer gedaan. Het totaalbedrag aan niet-betaalde boetes liep vorig jaar op tot 30.000 euro.