dinsdag 26 mei 2015

een dag uit het leven van victor glorieux,- 26 mei 2015



wat heb ik, wat mankeert my? de gehele dag aan tafel gezeten, zuiver en enkel om aandachtig te kunnen roken, de ene cigaret aanstekende met de andere; en voor de rest helemaal niéts gedaan. ja, my wel dertig keer na mekaâr, hoestend, piepend en wenend byna, naar myn hammond gesleept, op handen en voeten; zonder daar iets te hebben gespeeld, evenwel. alleen één keer "when the saints go marching in", om de buren te koeioneren.
    pas rond negen uur 's avonds dan toch naar buiten - enkel omdat arlette weêr onverwacht thuiskwam, die afschuwelyke reinaerd van d'r, heeft haar weêr eens op straat gezet. "mag ik hier dan niet meer komen?" vroeg ze dramatisch. "jawel," zei ik rustig, een cigaret opstekend, "maar," zei ik, "dan wel op één voorwaarde, namelyk dat je naar die reinaerd nooit meer terugkeert." "mag ik hier dan niet meer onvoorwaardelyk komen?" alles, maar dan ook àlles by myn dochter is een springveer tot retorica. heeft ze van d'r moeder - vyvianne; het ergste dat my ooit is overkomen!
    ik wilde natuurlyk richting het keteltje - sinds kanya daar nooit meer komt, wacht my daar echter enkel of alleen nog een zeer smerige gewaarwording, vooral nadien; byna letterlyk alsof ik in een vuilniston heb gezeten, alsof ik naar afval riek.
    ben daarom dan maar naar de billiard palace getogen; het was er niet open - gelukkig! ten slotte dan maar naar het café vlak daarnaast - - ik draag al een paar weken lang het telephoonnummer by me van een vlaams geheten meisje uit boom, dat op het internet reklaâm maakt voor massages; ze noemt die zelf "massages mét cd"- wat volgens vivaldi wil zeggen "met condoom"...
    werkelyk urenlang op het punt gestaan om haar op te bellen, om haar naar dit hôtel hierover te laten overkomen... 
    dan toch maar weêr gewoon terug naar huis gereden...
   wel bly dat de vernieuwde wagen het zo vlotjes doet, dat wel... nieve remblokjes, was zéér nodig...
    arlette was nog altyd wakker, of opnief wakker. "hey..." "hey..." "wat is er?" "wel, ik heb erover nagedacht, en inderdaad: onvoorwaardelyk is dood, arlette. sinterklaas is dood. ik kan zo niet werken, ik moet duidelyke definities hebben!"
    zelf niet altyd wetende wat het mpgelykerwyze mag betekenen allemaal...

Geen opmerkingen: