maandag 30 november 2015

het dagboek van victor glorieux, 30 november 2015



vergeefs geprobeerd om voort te arbeiden aan myn succesvolle syrië-feuilleton... de flurk zegt dat ik stilval door dit hier: door het feit, zegt hy, dat ik nooit ofte tenimmer, ooit van myn leven, zélf in syrië ben geweest - maar: dat is natuurlyk bittere flauwekul, hoef ik jullie niet eens uit te leggen...
    gisterenavond by hem thuis zoveel bruin bier gedronken en daarna zelfs jenever, in die bierglazen ingeschonken  dat ik letterlyk niet meer uit zyn zetel geraakte. ik zei:"help my recht," maar dat wilde hy niet doen, "ik kan je," sprak hy, "ik kan je wel recht helpen - maar wat dan? wat daarna dan? dan sta je wel overeind - maar: wat dan?" ik zei met een lach:"dan neem ik een taxi..." hy legde dan maar, in plaats daarvan, een deken, of eigenlyk was het een slaapzak, over myn benen, en deed het licht uit en ging zelf weg.
    in het donker de gehele tyd aan denise zitten te denken, die eigenlyk, als je het nagaat, in kanya haar plaats is gekomen, laatstgenoemde naar alle waarschynlykheid naar duitsland verdwenen zynde - zie daarvoor myn notities van 11 mei 2015...
    ook dit dagboek valt altyd stil...
    ik zou aan myn pensioen, naar meermaals is uitgerekend, genoeg hebben om denise in huis te halen en te onderhouden - maar: dan zou ze op veel meer bescheiden voet moeten willen leven. ze is niet ryk, verre van, maar ze is het gewend, op reis te gaan met vliegtuigen. ze dineert heel erg chique, overal in europa - "dat wil ik wel blyven doen," zei ze. dus, als je het nagaat: dààrom blyft ze dus toch met die mannen, van wie ze walgt, naar bed gaan - mannen van wie ikzelf nog méér walg, zo erg dat ik haar niet meer kan aanraken zelfs. die lelyke koppen, die vuile gasten - ik wil dit niet!!
    "zo kan ik je niet in huis halen!!"

Geen opmerkingen: