zondag 25 december 2016

als je dit niet weet ben je debiel




de kerstboom stamt van heidense tyden; overal ter wereld zyn bomen altyd aanbeden geweest. sommige germaanse stammen staken tydens de kortste nacht van het jaar een boom in brand. et cetera.
    de kerk heeft het gebruik van de kerstboom lange tyd proberen tegen te houden. in de achtste eeuw maakte sint bonifacius zich kwaad op een stel vikings, die een loofboom aanbaden; bonifacius ging, als een goed christen-mens, een hakbyl halen, om die rotboom neêr te kappen.
    eens bleek dat, vooral door lutheranen, de kerstboom uit 's mensens huishouden niet meer te weren viel, paste de kerk dit verhaal van bonifacius enigszins aan: inderdaad hakte die knakker een loofboom tegen de grond - maar: daarna verscheen daar, op diezelfde plek in het bos, een spar ten tonele; een spar immers meer driehoekige zynde, en daarmeê de heilige drievuldigheid representerende.
    (als jullie nu, o lezers, zouden denken dat ik, omdat het vacantie is, al dit soort van wyze inzichten, die het zyn, slechts simpelweg zou kalkeren van wikipedia en aanverwanten, moet ik zeggen: voor bovenstaand item ben ik naar zes verschillende bibliotheken geweest, en ben ik, telkens met het openbaar vervoer, vyftien verschillende europese pastoors gaan interviewen. ik belde er zelfs tweemaal voor naar de paus - maar: die nam niet op.) (tydens de wachttyd aan de telephoon met het vaticaan, speelt er wel prachtige muziek...)

2 opmerkingen:

Uwes zei

O, Denneblog, O, Denneblog,

Verlies ik ooit mijn vuige streken nog

Gedienstig roep ik de Bonafiden aan
dadde kiek geen boom dien te vellen
dat 'm niet potsierlijk in mijn atelier moet staan

O, Denneblog, O, Denneblog,

Verlies ik ooit mijn vuige streken nog

Zjuust kuiste 'k na het gul spattend urineren
de tot leven gekomen handen en de spiegel
schonk een allerwelkomst antwoord; "beleeft
gij een kerst zonder buitensporigheden dan zijt
ge stoffelijk daadwerkelijk overleden". Hoe ineen-
gedrukt en getekend de tronie ook gerijpt toekijkt ...

De streken leven nog. Ruim voor finale sleet
opper ik in 't Engels; don't make war, mas-tur-bate!

Veel plezier allen

Uwes

Vitalski zei

FB +BLOG