dinsdag 27 juni 2017

schets

schets van de paardenpaternoster tot dusver;
(nog een halfjaar werk aan)
-zéér vry naar ernest claes























ongelovigen...
jullie hebben meer jaren in een kroeg gezeten
as seconden in een kerk...

luistert dan allemaal goed...

steekt uwlie duimen vast in uwlie vuisten,
en denkt aan de pijn die ge krijgt aan uw puisten,

en gelooft dan in christus z’n eerste visioen
- dan zal er in geen veertien dagen
nikske ofte niemand u kwaad kunnen doen.

ik zeg u as gene koster
ne peerdenpaternoster
voor onweer en kwaal
en om af te bleken
uw schismateken.
onder pontius bij pilatus
gekruist en gestorven en begraven in de bramen,
doe dicht alle ramen -
's vaders 's en zoon en 's heilige geestes amen.
oktus boktus,
ne kalversteert da gekrokt is,

in het land van riddedebie-sinaaie
waar de kiekens door hun gat kraaien
en de honden met hun staarten bassen
voor keesbrooien die aan de wilgen wassen;

daar liep ik van huis
met ne schedel vol gruis
tussen schuim en as
door koren en hoog gras
alhoewel kik daar nikske verloren ni was.

en zonder een wapen,
m’n vrouw lag te slapen,
m’n kinderen die wieren in vrede geschapen.

op 't helse plein van mageren hein
daar zag iet branden lijk pek en vennijn,
ik laat het u weten.
toen liet ik vier scheten
maar toch liep ik deur
voor m’nen eigenste geur
tot aan de kapel
van israël.

daar stond er ne monnik
da zag ik, da wist ik,
voor ’t heil van m’ne ziel
dreste dië wijwater op m’nen hiel
totdat z’ne kop uit den toren viel.

toen ik daarvan vernamp
maakten-ik dak daar wegkwamp.
zutem zatem zagemeel
het wier te laar, het wier teveel,
dan zijn ik door een wei gelopen -
et cetera...

Geen opmerkingen: