zaterdag 16 december 2017

state of being, 16 december 2017

de stand van zaken, verspreid over acht axioma's;

1. snachts laat ik die twee vogeltjes, zogenaamde rystvogeltjes, los in de machine-kamer. een halfuurtje fladderen ze in de rondte, maar daarna zetten ze zich voor de rest van de avond op een horizontaal gedrapeerde lange kabel. op het internet vond ik meerdere sites waar het af en toe loslaten van dit gevogelte, werd aangeraden. een zeer aangenaam gezelschap, en als ze over je hoofd heen vliegen ook echt avontuurlyk. (die konynen in huis was niet vol te houden, teveel stront maar vooral teveel urine...)

2. normaal ging ik vanavond eindelyk naar die nieve voorstelling van guido belcanto gaan zien, vrienden van me hadden er ook op aangedrongen - maar: uiteindelyk heb ik my door mollie weêr 'ns gegyzeld laten worden. ook wel omdat ik die vervangwagen, die we nu bezigen, zoveel mogelyk op stal wil laten.

3. onze eigenste renault megane is quasi perte total verklaard vandaag. dwz: de kosten aan dat cervola-stuur bedragen, o bloggers, een kleine 3000 euro. wat die bak niet meer waard is, ik er zeer véél meê gereden hebbende, maar ik vooral de eerste twee jaren van myn ry-bewys een brokkenpiloot geweest zynde bovendien. de kinderen en ook luv dan weêr, maken de binnenkant helemaal kapot, met appelsienschillen en sushi en andere walgelykheden, die overal tegenaan kleven.

4. een nieve automobiel - hoe dat? dit soort vraagstukken is van een soort van realisme dat ik totààl niet aankan, goed dat luv bestaat, die heeft al uitgevonden dat we vermoedelyk best kunnen leasen. dan hebben we geen basiskapitaal nodig, alleen wel nog harder trappen iedere maand... die lat hoger en hoger, de stress almaar heftiger - maar myn gedichten ook almaar mooier!!

5. snachts weêr voort-arbeiden aan de frankenstein-lezing. bly dat ik daar eindelyk actief meê bezig kan zyn. er zyn drie hapstukken: het leven van mary shelley; de inhoud van het boek; de triljarden verfilmingen en interpretaties. dat laatste kan ik kort houden maar die andere stuff is té erg, dat blyft zich vertakken... wat moet je vertellen over polidori, de auteur van de oer-versie van dracula, tevens de lyfarts van lord byron, die ongewild de schoonbroêr was van mary shelley...

6. toen ik ziek was, ben ik gestopt met cola-drinken - en nu ik genezen ben, slaag ik erin, blykbaar toch, om die onthouding gewoonweg voort te zetten. applaus. want da's een zeer goeie zaak. ik ben terug by de thee-fetisj gekomen...

7. lectuur: twee niebe tex willers. ik ben die reeks beginnen lezen van "heel goed getekend", naar "alsmaar zwakker getekend", en nu zit ik wel by een zeer dunne spoeling aanbeland; desalniettemin nog steeds zeer fyn; lekker zwart-wit, lekker 200 bladzyden, lekker cowboy. voorts een mickey-mouse-boek van loisel, geheel in de nostalgische disney-styl (zie prent hieronder). plus: dat té minutieuze prince-naslagwerk is vandaag aangekomen, van duane tudahl. iédere halve scheet die prince heeft gelaten tussen 1982 en 1984 wordt uiterst gedetailleerd in kaart gebracht - zo moet het!!! (normaal zou ik dit niet meer aankunnen, maar door die prince-lezingen toch weêr wel; ik moet altyd net iets méér weten dan de hevigste fans in de zaal.)(daar slaag ik niet in hoor. aan dat meisje in vugt vroeg ik: hoe vaak heb jy prince dan zien optreden? ze antwoordde: tja, in 1990 alleen al 52 keren...)

8. aftellen naar de kerst is altyd fyn - tenminste: als je, zoals kik, zeer fyne familie hebt, en als je je, ook zoals kik, vanaf midden oktober tegenover God schuldig begint te voelen; maar nu is aftellen naar nievejaar ook toffer dan ooit, vanwege dat vooruitzicht op die unieke, witgeblakderde luxe-villa met overdekt privé-zwembad in de ardennen... als ik dood moet, dan moet ik dood - maar hopelyk dan toch pas nà die vacantie...

9. ger van wulften, van uitgevery extra in amsterdam, belde my vandaag terug - om my mede te delen, dat hy myn in maak zynde dichtbundel graâg wil uitgeven. kan het fyner? met de nieve circus-gedichten ben ik overigens quasi rond (in deze fase; er gaan er later nog vele bykomen.) aanstaande dinsdag doe ik nog eens een zuiver poëzie-optreden, om uit te testen hoe dit van de grond komt...



Geen opmerkingen: