zondag 18 februari 2018

state of being, 18 februari 2018




er zyn van die dagen dat je niks voor mekaâr krygt - maar daar staan àndere dagen tegenover, waartydens juist àlles van een leien dakje loopt; zo'n dag was de voorbye zaterdag - hopelyk ook voor jullie...
    na een gezonde zeven uur slaap, rustig wakker geworden; de dag kunnen aanvatten met het neêrschryven van m'n recentste paar dromen, zoals ik dit nu reeds een weeklang doende ben; ik herinner me nu gemiddeld drie tot vier dromen per nacht, maar altyd maar zéér vaag; een paar personages, een setting; maar daar houdt het dan by op... (ik droomde dat ik met steven van gool een bootreis maakte...) (voor mensen die nu pas binnenkomen: ik wil het trachten te ontwikkelen om eigenmachtig lucide dromen te kunnen verwekken; het byhouden van een dromen-dagboek is daartoe conditio nummer één, naar het schynt...)
    in de woonkamer neêrgedaald, bleken de kinderen voldoende met zichzelf bezig, opdat ik het wagen kon om, liggend in de zetel, wat te proberen te lezen. ik ben de goethe-biografie van rudiger safranski aan het herlezen - het gebeurt maar ultra zelden dat ik boeken herlees, maar nu dus toch... ook, alleen al, de namen van de vrienden van goethe, zyn om koude genots-rillingen van gewaar te worden; "schleiermacher" - wie heet er nu zo? "herder", "schlegel", "von humboldt"... namen van een kubistische anticiteit... in het engeland van 1800 heetten de mensen veel moderner, dat duitsland van toen is echt een krankzinnig sprookjesboek apart.
    ik lees dan telkens maar tien blaêren, maar gestaâg iedere dag, zodat het toch voortschrydt... permeke liet weten ook in 2019 weêr een lezing van me te willen ontvangen - dus doe ik dan misschien iets over "het lyden van de jonge werther"??
    vervolgens administratief werk kunnen voltrekken; en daarna "stinkdier-gevecht" met de kinderen. met ikzelf, evenwel, in een bepaald fascistische rol vandaag... ik zeg dan:"kom, ga maar een dutje doen in de zetel" - terwyl slapen op zo'n moment het allerlààtste is waar ze zin in zouden hebben!! terwyl we mekaâr helemaal bont en blauw meppen, wat veel beweging en energie vergt, zing ik dan toch onderwyl heel rustig:"slaap, kindje slaap... daarbuiten loopt een schaap..." dus terwyl we mekaâr verrot trappen - maar dus toch alsof ik onderwyl gewoon zo'n wiegeliedje voor ze zing.
    volgens de instructies van een bepaald wonder, ben ik daarna zelfs nog kunnen gaan zwemmen ook, in de veldstraat... ging vlotjes... al voor de vyfde dag op ry dat zwembad in...
    én daarna, rond halfvier snamiddags, nog in de bibliotheek geraakt - dat moest ook dringend gebeuren; we zyn een geleend boek kwytgespeeld ("varkentje op avontuur"), maar inmiddels had ik daarvan, by bol.com, een nief exemplaar besteld; dat was vorige week reeds aangekomen, dus dat ben ik nu gaan inleveren. boete: een anderhalve euro.
    mollie was meê (want die was al aan het blèren geweest, omdat ze eigenlyk toch wél naar het zwembad had meê gewild...)(ik had het haar drie keer gevraagd, ze zei drie keer neen; maar naar het schynt had ze er exact één minuut nadat ik vertrokken was, al spyt van.)(maar ik had l'n telephoon niet meê. travel light, als je gaat zwemmen...)
    luv was intussen een kastje van de ikea aan het inéén-vyzen - de planken en het gerief daarvoor, hadden hier letterlyk al drie jaar lang klaarstaan, nog altyd ingepakt (pas nu hadden we de juiste schroeveldraaier...)
    om halfzes naar meeuwen-gruitrode vertrokken...
    onderweg allerlei hypnose-opnames. sommige van die opnames zeggen letterlyk:"don't listen to this while driving." haha. maar ik sla de eerste minuten, de trance-begeleiding, toch altyd over, ik ga meteen naar de inhoudelyke input die daarna volgt.
    levend in een democratie, ben je, vanwege dit voorrecht, moreel verplicht om de actualiteit te volgen; maar voor deze maand nam ik het my toch voor, my er nu eens volstrekt van àf te sluiten; geen nieuws, geen terzake, geen de afspraak. geen de zevende dag. ook geen radionieuws, geen reclame-jingles, geen onverbiddelyk tussendoor oprispende sportverslagen; en, het moet gezegd, dat doet verdomd deugd, wat ik je brom! alleen maar m'n éigen prachtige universum - en géén terroristische aanslagen in bali, géén discussies tussen party-voorzitters, geen bart peeters geen ben crabbé - zalig!!
    direct by aankomst aan "jeugdhuis de mans" in meeuwen-gruitrode, wist ik meteen:"hier ga ik de boel met de grond gelyk meppen." jaren en jaren in deze branche, hebben my die intuïtie bezorgd; je ziet soms al aan de gevel, aan de oprit of aan de voordeur wat er gaat komen, succes of neêrlaag. ik heb 90 minuten materiaal en hoefde er maar 45 minuten van te spelen; doch: in plaats van op voorhand een selectie uit te dokteren, heb ik myzelf gewoon helemaal "losgelaten", op dat podium; kome wat er kwam. zodat ik keihard in het "hier en nu" kon spelen... enorm hard gelachen... zalige zaal... echt platgeslagen...
    ook fyn om nele goossens nog eens te treffen, die er ook speelde, een fyne, meer cabareteske set...
    onderweg naar huis: een goed uur, vanachter het stuur, kunnen voortwerken aan myn "Gedicht In A.", het nieve stuntgedicht, dat is getiteld "Aardvark At Graag Kwark".
    om één uur snachts thuis. nellie, de dwerghamster, in een doos stiekem naar de woonkamer gedragen - omdat die, in de beneênkamer, de gehele dag in de kou had gezeten, och arme.
    snachts nog huiswerk kunnen maken voor myn talk-show in het rusthuis van merksem, "het melgeshof" (aldoor powerpoints voorbereiden), en nu dit bloggen; kortom: inderdaad méér voor mekaâr gekregen dan wat je soms op drie dagen doet...
    en ja: subiet nog de laatste twintig minuten afzien van de langspeelfilm "the avengers", een film waarvan ik vanaf het begin al dacht, dat ik die al gezien had - maar nietes dus. ik zal hem dan hebben bekeken in zes stukken, maar zo hoort het... (op de overbodige praatscènes van loki na - dwz de vervelende broêr van thor -, geen slechte prent, zelfs 8 op 10, geloof ik...)


2 opmerkingen:

Vitalski zei

moeten schrappen wegens te klein lettertype, raar;


na het bezoek van de bib ook, zelfs, nog 'ns op straat kunnen gaan hoverboarden, op aandringen van rocco james conan. dat hoefde wel maar letterlyk zes minuten te duren; na zes minuten schaafde hy zyn knieën al. doordat rocco de nacht tevoren te weinig geslapen had, en 'ie dus behoorlyk vermoeid was, triggerde die valparty een totaal overdreven huil- en uitschreeuw-cursus - "waaaaaaaaaa - ik heb overal bloé-oé-oé-oéd!!! ik heb overal bloéd!!!!"

Rob zei

Boek over lucide dromen http://www.oneironaut.org